Φωτογραφίες

Επισκεφθείτε τη σελίδα της πρωτοβουλίας

Τρίτη, 11 Οκτωβρίου 2016

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ 518: Βοηθητικά υλικά ενόψει της γιορτής της 28ης Οκτωβρίου

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Ο εορτασμός της 28ης Οκτωβρίου δεν είναι μια τυπική υπόθεση όπου απλώς πρέπει να διεκπαιραιώσουμε μια γιορτή στο σχολείο μας. Ειδικά στις μέρες μας είναι μια ευκαιρία να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με την αγωνιστική παράδοση του λαού μας, να διδαχθούν πως τσακίστηκε ο φασισμός, ποιος τον προετοίμασε και τον εξόπλισε και απέναντι σε ποιον. Ότι δεν πρόκειται για τυχαιο γεγονός. Είναι ευκαιρία ώστε να μαθαίνουν οι νεότεροι, και να θυμούνται οι παλιοί όχι μόνο γιατο χθες αλλά κυρίως για το σήμερα και το αύριο.
Είναι μια ευκαιρία να γυρίσουμε στην παγκόσμια οικονομική κρίση του  1929, να προβληματιστούμε για το τι διδάσκονται τα παιδιά μας μέσα από τα σχολικά βιβλία, να αναλογιστούμε ότι στην Ευρώπη και την Ελλάδα επικράτησαν φασιστικά καθεστώτα, στήριξαν το σύστημα που μέχρι σήμερα τσακίζει τις ζωές του λαού.
Να θυμηθούμε και να μάθουμε όλοι πως στην Ελλάδα την πόρτα του φασισμού χτύπησε το καθεστώς του Ι. Μεταξά, που στηρίχθηκε από το βασιλιά.
Ακολούθησε η επίθεση της φασιστικής Ιταλίας και Γερμανίας και ο μεγαλειώδης εθνικοαπελευθερωτικός αγώνας του λαού, το δικό του ΟΧΙ στο φασισμό. Ο Μεταξάς, λόγω επιλογής συγκεκριμένων συμφερόντων που ήθελε να διατηρήσει με την Αγγλία, έδωσε εντολή να πέσουν «μερικές τουφεκιές» για την τιμή των όπλων.
Εκείνες τις ώρες του πολέμου, επιχειχειρηματίες, βιομήχανοι και η κυβέρνησή τους, ακολούθησαν για μια ακόμη φορά το δρόμο των δικών τους, ταξικών συμφερόντων. Υπηρέτησαν τη δικής τους πατρίδα, το κέρδος τους.  Κάποιοι απ’ αυτούς συνεργάστηκαν ανοιχτά με τους κατακτητές (δοσίλογοι, κατοχικές κυβερνήσεις) και άλλοι έφυγαν στην Αίγυπτο μαζί με το Παλάτι, διαλέγοντας να συνεργαστούν με τους  Άγγλους «συμμάχους». Και οι δύο μεριές ήθελαν να δουν τον ελληνικό λαό να νικιέται, για να εξασφαλίσουν ο καθένας τα δικά τους συμφέροντα.

Ο ελληνικός λαός  όμως τράβηξε το δικό του δρόμο. Έχοντας πιστέψει στη δύναμή του, έθεσε ως στόχο του ν’ απαλλάξει την πατρίδα του από τους φασίστες κατακτητές και να ζήσει ελεύθερος και με προκοπή στον τόπο του.
Ø    Το 1941 δημιουργείται το Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο (Ε.Α.Μ.), με πρωτοβουλία του ΚΚΕ να καλέσει όλα τα κόμματα για τη δημιουργία του. Τελικά συμμετείχαν το ΚΚΕ, η ΕΛΔ ( Ενωση Λαϊκής Δημοκρατίας), το ΣΚΕ (Σοσιαλιστικό Κόμμα Ελλάδας) και το ΑΚΕ (Αγροτικό Κόμμα Ελλάδας) που υπέγραψαν και την ιδρυτική διακήρυξη του ΕΑΜ. Αντίθετα, ένα τμήμα της αστικής τάξης διάλεξε να μη συμμετάσχει στους αγώνες του ελληνικού λαού και προτίμησε να φύγει για την Αίγυπτο.
Στις γραμμές του EAM συσπειρώθηκε η πλειοψηφία του ελληνικού λαού, ενώ αργότερα, προκύπτει η ανάγκη για την ύπαρξη  ένοπλου τμήματος του ΕΑΜ και στις 16 Φλεβάρη 1942 δημιουργήθηκε ο θρυλικός ΕΛΑΣ με στρατιωτικό διοικητή το Στέφανο Σαράφη και με καπετάνιο τον Άρη Βελουχιώτη.  Ο ΕΛΑΣ  αποτέλεσε το μεγαλύτερο αντάρτικο στην Ευρώπη.
Το ΕΑΜ αξιοποίησε απεργίες, διαδηλώσεις, διαβήματα, ένοπλη οργάνωση, έσωσε το λαό από την πείνα, ενώ κατάφερε και δε στάλθηκε ούτε ένας εργάτης για να δουλέψει στα γερμανικά εργοστάσια, με εξαίρεση όσους είχαν πιαστεί όμηροι από τους Γερμανούς, ούτε ένας για να πολεμήσει εναντίον της ΕΣΣΔ.
Στις περιοχές που απελευθέρωσε ο ΕΛΑΣ , οι οποίες ήταν πάνω από τα 2/3 του ελληνικού εδάφους δημιουργήθηκαν εστίες λαϊκής εξουσίας. Τον Μάρτη του 1944, συγκροτήθηκε η Πολιτική Επιτροπή Εθνικής Απελευθέρωσης (ΠΕΕΑ), που ήταν το κεντρικό όργανο διοίκησης των απελευθερωμένων περιοχών. Στις εκλογές σε συνθήκες Κατοχής για την εκλογή του Εθνικού Συμβουλίου ψήφισαν για πρώτη φορά στην ελληνική ιστορία οι γυναίκες και οι νέοι από 18 χρόνων.
Το 1943 ιδρύεται η θρυλική ΕΠΟΝ (Ενιαία Πανελλαδική Οργάνωση Νέων) που συσπείρωσε στις γραμμές της την πλειοψηφία της ελληνικής νεολαίας.

Ο ελληνικός λαός κατέβαλλε βαρύ φόρο αίματος για την ελευθερία του. Ανέδειξε μεγάλες μορφές μέσα από στον αγώνα για την απελευθέρωση όπως η Ηλέκτρα Αποστόλου. Οι νεκροί στη διάρκεια του πολέμου έφτασαν συνολικά τους 405.000 ( θάνατοι από την πείνα, εκτελεσμένοι, νεκροί στα πεδία των μαχών, εκτελεσμένοι , χιλιάδες που εξοντώθηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης). Το δέντρο της λευτεριάς ποτίστηκε με αίμα.
Η τεράστια συμβολή του αντάρτικου κινήματος πολλών χωρών για τη νίκη κατά του φασισμού δε μπορεί να αποσιωπάται. Η μάχη του Στάλινγκραντ, συνολικά η μεγάλη διεθνιστική δράση που ανέπτυξε η ΕΣΣΔ ενάντια στον φασισμό, δίπλα στους λαούς που αγωνίστηκαν για την ελευθερία τους, ήταν καθοριστικός παράγοντας για τη νίκη. Δε μπορεί να σβηστεί με ψέματα παρά τις μεγάλες προσπάθειες που γίνονται σήμερα από όλους αυτούς που μιλούν εξ’ονόματος –δήθεν- της δημοκρατίας. Ό,τι γράφτηκε με αίμα δε σβήνει με βρώμικο μελάνι. Είναι χρέος μας να διαφυλάξουμε την ιστορική αλήθεια ενάντια σ’όσους επιχειρούν να την ξαναγράψουν.
Ο ελληνικός λαός, και τότε και πάντα, αγωνίστηκε για να κατακτήσει το δίκιο του. Μπορεί να  το επιβάλλει  παρά τις δυσκολίες. Ο φασισμός ηττήθηκε στην Ελλάδα από την αντίσταση του ελληνικού λαού, και όχι από την «ενότητα και ομοψυχία όλων των Ελλήνων». Ο φασισμός ηττήθηκε από τους ενωμένους εργάτες και αγρότες, τις νέες και τους νέους. Ο ελληνικός λαός γύρισε την πλάτη στους εκμεταλλευτές του και πάλεψε για ανεξαρτησία, για να είναι κύριος στον τόπο του! Αποδεικνύεται ότι ο λαός -η εργατική τάξη, η φτωχή αγροτιά και τα λαϊκά στρώματα των πόλεων- όταν είναι οργανωμένος και αποφασισμένος αναδεικνύεται στο μεγάλο πρωταγωνιστή της Ιστορίας.
Οι σημερινοί φασίστες - δολοφόνοι της Χρυσής Αυγής, οι νοσταλγοί του Χίτλερ είναι οι φυσικοί και πολιτικοί απόγονοι των Ελλήνων συνεργατών των Ναζί, που μαζί αιματοκύλισαν τον ελληνικό λαό που αντιστεκόταν! Ήταν φασίστες που προσφέρθηκαν να υπηρετήσουν το ναζιστικό τέρας με πλήρη συνείδηση, ή ακόμη και για τα πλούτη ή την εξουσία. Αυτοί ήταν οι ταγματασφαλίτες, οι γερμανοτσολιάδες, οι χίτες που ορκίζονταν πίστη στον Χίτλερ. Αυτοί συμμετείχαν με ζήλο σε όλες τις θηριωδίες κατά του άμαχου λαού, σε μαζικές σφαγές, σε βιασμούς και σε πλιάτσικα. Αυτοί φόραγαν κουκούλες, ήταν οι χαφιέδες στις γειτονιές που κατέδιδαν τίμιους αγωνιστές. Αυτούς τιμούν οι Χρυσαυγίτες!
Σήμερα δρουν όπως οι ναζιστές σφαγείς του Χίτλερ, όπως οι φασίστες δολοφόνοι του Μουσολίνι. Θέλουν να σπείρουν το ρατσιστικό δηλητήριο, το μίσος ανάμεσα στους λαούς, το μίσος ενάντια στο εργατικό λαϊκό κίνημα. Είναι με τη μεριά των εκμεταλλευτών και των καταπιεστών για αυτό και έχουν εγκληματική δράση. Διαπλέκονται με επιχειρηματικά συμφέροντα, με εγκληματικά κυκλώματα και τις δυνάμεις καταστολής. Χτυπάνε και δολοφονούν Έλληνες και ξένους εργαζομενους, νέους και νέες για να τρομοκρατήσουν. Δεν έχουν καμία δουλειά μέσα στα σχολεία και τις γειτονιές μας!
Οι λαοί έχουν καθήκον να παλεύουν ενάντια στο φασισμό, ενάντια στις σάπιες ιδέες και τα ιδανικά του. 
Οι λαοί έχουν καθήκον να παλεύουν ενάντια σε κάθε μορφή εκμετάλλευσης και καταπίεσης.
Αυτό είναι το χρέος μας και εμάς σήμερα. Σας στέλνουμε τα παρακάτω υλικά καθώς και κάποια συννημμένα για αυτό το σκοπό. (Οι σύνδεσμοι “links” μέσα από το word ανοίγουν κρατώντας πατημένο στο Ctrlcontrol” στο πληκτρολόγιο και κάνοντας κλικ).

Χρονικό
Θεατρικά
Βιβλία
Επιλογές από το περιοδικό Θέματα Παιδείας
  • "Το Μεταξικό καθεστώς, ο Μεταξάς και η 28η Οκτωβρίου του 1940", τεύχος 10-11
  • "60 χρόνια από την ίδρυση της ΕΠΟΝ", τεύχος 12
  • "Η κινηματογραφική ταινία ως εποπτικό μέσο κατά τη διδασκαλία του μαθήματος Ιστορίας", τεύχος 30
  • "Διδακτικές παρεμβάσεις με υλικό από το έντυπο «Νέα Γενιά» της ΕΠΟΝ", τεύχος 31
  • "Τα παιδιά του εμφυλίου πολέμου", τεύχος 35-36
  • "Το ιδεολόγημα των «δυο ολοκληρωτισμών»", τεύχος 39
  • "Οι τρείς στρατιώτες", τεύχος 49-50 - "Αφιέρωμα στον ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ"
Επιλογές από την εφημερίδα "Ριζοσπάστης"
 Ποίηματα
Τραγούδια

Ταινίες (Για να προμηθευτείτε τις ταινίες απευθυνθείτε στο ΔΣ)
  • Μαθήματα αμερικάνικης ιστορίας
    Ο Ντέρεκ είναι ένας οργισμένος νεαρός όπου η δολοφονία του πατέρα του από έναν έγχρωμο άνδρα, τον έχει μετατρέψει σε αδίστακτο ρατσιστή. Ασπάζεται τη ναζιστική ιδεολογία και κάτω από τη καθοδήγηση μιας ακροδεξιάς οργάνωσης ωθείται σε τρομοκρατικές ενέργειες εναντίον των έγχρωμων μειονοτήτων. Τελικά, συλλαμβάνεται και φυλακίζεται. Κατά τη διάρκεια της έκτισης της ποινής του, ο Ντέρεκ συνειδητοποιεί τη λανθασμένη συμπεριφορά του και μετανοεί. Όταν, όμως, αποφυλακίζεται επιστρέφει σπίτι του και συνειδητοποιεί ότι ο Ντάνι, ο μικρότερος αδελφός του, έχει ασπαστεί τις ίδιες ρατσιστικές ιδέες που αυτός είχε στο παρελθόν… 
  • Μεγάλος δικτάτωρ, Τσάρλι Τσάπλιν.
    Ένας εβραίος κουρέας, που είναι σωσίας του δικτάτορα Χίνκελ, μπλέκει σε μια σειρά από κωμικοτραγικές περιπέτειες. Μια μεγαλοφυής σάτιρα του Χίτλερ και των καταπιεστικών καθεστώτων, από τον Τσάρλι Τσάπλιν, στην πρώτη του καθαρά ομιλούσα ταινία, όπου εγκαταλείπει το χαρακτήρα του Σαρλό για να υποδυθεί το διπλό ρόλο του κουρέα και του Χίνκελ.
  • Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση με το Θανάση Βέγγο.
    Ο Θανάσης είναι ένας εργάτης εργοστασίου ο οποίος κοιτάει μόνο τη δουλειά του και το πώς θα εξοικονομήσει λίγο φαγητό. Αντίθετα, η αδελφή του, Φρόσω, βοηθάει όσο μπορεί την αντίσταση κατά των Γερμανών. Ο Θανάσης θα βρεθεί στο δικαστήριο υπερασπιζόμενος τον ταβερνιάρη της γειτονιάς, Θόδωρο. Θα καταδικαστεί όμως ο ίδιος για ψευδορκία, σε είκοσι ημέρες φυλάκιση και θα βρεθεί στο ίδιο κελί με πατριώτες αντιστασιακούς.
  • Το μεγάλο κανόνι, με το Θανάση Βέγγο.
    Ένας φυσικοθεραπευτής σπουδάζει το γιο του στη Γερμανία, δουλεύοντας σα σκυλί. Μόλις όμως μαθαίνει ότι ο γιος του έχει μπλέξει σε μια ναζιστική ομάδα, ξυπνούν οι μνήμες που έχει από την Κατοχή.
  • Το Μπλόκο, Άδωνις Κύρου.
    Τον Αύγουστο του 1944 οι Γερμανοί στήνουν μπλόκο στην Κοκκινιά και συλλαμβάνουν έναν μαυραγορίτη, τον οποίο εκβιάζουν για να καταδώσει. Η ταινία εξιστορεί τα αληθινά γεγονότα του Μπλόκου, στην Κοκκινιά και τις γύρω περιοχές. Αναδεικνύει τον απαράμιλλο ηρωισμό του λαϊκού αγωνιστή. Ηρωισμό, που μόνο η ανυποχώρητη αντίσταση ενάντια στην καταπίεση μπορεί να καλλιεργήσει. 
  • Έλα να δεις, Ελεμ Κλίμοφ.
    Στο επίκεντρο της ιστορίας ο 12χρονος Φλόρια που ξεθάβει ένα χαμένο όπλο και κατατάσσεται στον Κόκκινο Στρατό ανυπομονώντας να ζήσει σαν παρτιζάνος. Η φαντασίωσή του όμως διαλύεται όταν έρχεται αντιμέτωπος με την πραγματικότητα. Αντιμέτωπος με την κτηνωδία, τα μαλλιά του ασπρίζουν και το πρόσωπό του γεμίζει ρυτίδες.  
  • Ο πατέρας του στρατιώτη, Ρεζο Τσχεϊτζε.
    Η δραματική ιστορία ενός ηλικιωμένου αγρότη από τη Γεωργία. Ο γέρος βρίσκεται στο δρόμο για το νοσοκομείο, όπου νοσηλεύεται ο στρατιώτης γιος του. Όμως πριν εκείνος καταφέρει να φτάσει εκεί, ο γιος του έχει ήδη φύγει για το μέτωπο. Ο πατέρας, χωρίς να μπορεί να επιστρέψει πίσω στο χωριό του, μαζί με το Σοβιετικό στρατό θα φτάσει μέχρι το Βερολίνο, μέχρι τη νίκη κατά του φασισμού…
  • Ο αληθινός φασισμός, Μιχαήλ Ρομ.
    Η άνοδος και η κυριαρχία του ναζισμού στη Γερμανία, ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος και η ήττα του μέσα από πλούσιο αρχειακό υλικό. Η πιο «δημοφιλής» αντιπολεμική ταινία όλων των εποχών, αποτελεί μια καυστική καταδίκη του φασισμού όχι μέσα από μια «ψυχρή», κοινωνιολογική προσέγγιση αλλά μέσα από την ανάδειξη παρείσφρησης της φασιστικής νοοτροπίας στην καθημερινότητα του μικροαστού, μέσα από τον εύκολο συναισθηματισμό.
  • Το ξυπόλητο τάγμα, Γκρεκ Τάλλας.
    Την περίοδο της κατοχής μια ομάδα ορφανών παιδιών από τη Θεσσαλονίκη συγκροτούν μια ηρωική συμμορία, γνωστή ως Ξυπόλητο Τάγμα, που κλέβει τρόφιμα και φάρμακα από τους Γερμανούς και τους μαυραγορίτες. Ένα από τα ελάχιστα δείγματα ελληνικού νεορεαλισμού. Υποψήφιο για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας 1954.
  • The gremlins from the kremlin
    Ο Χίτλερ αποφασίζει πρ
    oσωπικά ο ίδιος να βομβαρδίσει τη Ρωσσία και τότε συναντάει τα gremlins από το Κρεμλίνο!!
  • Τέχνη της άμμου
    Καλλιτεχνική αναπαράσταση με άμμο της εισβολής και κατοχής της Ουκρανίας από τη Γερμανία κατά τη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πολέμου
     

Παραχάραξη της ιστορίας μέσα από το βιβλίο της ΣΤ' Δημοτικού

  • Φωτογραφικό Υλικό (Μπορείτε να στείλετε αντίστοιχο φωτογρφικό υλικό για να εμπλουτιστεί η συλλογή)

Για το Δ.Σ
Ο Πρόεδρος                                  Ο Γραμματέας
Γιώργος Αμπαζής                          Στέφανος Τσίγκος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.